Vision, affärsidé och företagsbeskrivning

Att tänka igenom vilken vision och affärsidé man har för företaget är bra oavsett om syftet är att upprätta en affärsplan eller för att tänka genom vilken riktning företaget ska ta. Det är också en bra grund för den som vill bygga upp ett nytt företag. För att bli framgångsrik gäller det att ha en plan för hur företaget når målen. Utan plan kan en idrottsman inte nå förstaplatsen. Planer gör det enklare att ta beslut som ligger i linje med vad som man vill uppnå. 

En man som sitter och skriver vid ett skrivbord

Vision, affärsidé och företagsbeskrivning

 

Företaget

Börja med att beskriva företaget hur det ser ut idag, en liten summering av vilka verksamheter som bedrivs i företaget. Beskrivningen ska vara till hjälp när intressenter (till exempel banker, rådgivare eller finansiärer) läser affärsplanen och förstår vad du vill med ditt företag. Beskrivningen ska innefatta både en kort historik och nuläget. 

Exempel på en beskrivning av företaget:

Köttföretaget ägs av Stina och Karl Andersson sedan 2001. Vid starten fanns det endast ett stall för 35 uppbundna mjölkkor, men gården har successivt utvecklats till den verksamhet som bedrivs idag. Gården heter Djurgården och företaget befinner sig i Jönköping kommun. Vi brukar 150 hektar åker varav 50 hektar är arrenderad mark. Till gården hör även 32 hektar betesmark. Marken ligger i anslutning till gården och har en god arrondering (se karta som bilaga i denna affärsplan). Djurgården bedriver idag en animalieproduktion med 80 dikor och 120 tackor. Kalvar och lamm födds upp till slakt och säljs till Slakteribolaget AB. Företaget sysselsätter en och en halv tjänst.

Affärsidé för företaget

Medan företagsbeskrivningen beskriver vilken verksamhet företaget har – se föregående avsnitt – ska affärsidén beskriva vad du vill med ditt företag, vad som gör att du kommer att lyckas och vad du vill lyckas med. Ibland har du som företagare en unik idé eller resurs som är en viktig beståndsdel i företagandet och detta är viktigt att beskriva. 

Exempel på en affärsidé:

Vårt lantbruk bedriver hållbar smågrisproduktion och växtodling där djurvälfärd, kvalitet och kretslopp står i fokus. Genom att kombinera moderna produktionsmetoder med traditionellt lantbruk skapar vi friska smågrisar och högkvalitativa grödor. Växtodlingen ger foder till grisarna och djurens gödsel återförs till marken – ett resurseffektivt och miljövänligt kretslopp.

Vision för företaget

Att beskriva sin vision för sitt företag kan ibland kännas lite övermäktigt och inte helt greppbart. Visionen ska beskriva vilken framtidstanke man har för sitt företag, det vill säga vilken dröm eller vilket mål som ska uppnås. När vi pratar om drömmar så kan vissa tycka att detta inte är något verkligt. Med vision menar vi den dröm vi har för företaget som är möjlig och realistisk att nå och motiverar i det dagliga arbetet. Att beskriva en vision kan också vara ett bra hjälpmedel i utvecklingsarbetet framåt så att det blir enklare att hålla färdriktningen på vägen till målet. Visionen ska inte vara lång, sammanfatta den gärna i en mening som du kommer ihåg.

Exempel på en vision:

Vår vision med Köttföretaget är att ständigt utveckla och förvalta vår gård så att framtidens generationer har ett hållbart och bärkraftigt företag att förvalta vidare.